Uitgangspunt

Uitgangspunt van deze mentormethode is dat leerlingen op wezenlijke punten van elkaar verschillen. Op het moment dat jij als leerling in de gaten krijgt hoe jij informatie verwerkt, gemotiveerd raakt, communiceert met anderen, samenwerkt, een vraagstuk aanpakt, plant, een toets maakt, enzovoort… word je je bewust van je behoeften, drijfveren en kwaliteiten, gaat het leren gemakkelijker en worden de resultaten beter.

Er is geen andere kennis dan zelfkennis. (Carry van Bruggen)

Het waarom van ‘leren leren’

Er wordt vaak geroepen dat leerlingen moeten ‘leren leren’. Te vaak zie ik dat dit in de praktijk wordt vertaald als: andere, effectievere leerstrategie├źn leren toepassen. Met voorop: logisch denken, hoofd- van bijzaken onderscheiden, en beter leren formuleren.

De noodzaak om te ‘leren leren’ ligt veel dieper en komt voort uit de noodzaak leerlingen voor te bereiden op hun toekomst in de razendsnel veranderende samenleving. De houdbaarheidsdatum van kennis is drastisch verkort en ook de exclusiviteit ervan neemt steeds verder af. Succesvol is hij die in staat is snel en flexibel mee te bewegen met veranderingen en die erin slaagt altijd en overal toegang te krijgen tot de nieuwste inzichten.

Dat vermogen staat of valt bij de mate waarin een leerling met zichzelf uit de voeten kan en snapt hoe hij zichzelf kan sturen in verschillende situaties, met verschillende mensen en verschillende doelen.

“Minstens zo belangrijk als leren lezen of lezen schrijven, is dat een leerling met zichzelf kan lezen en schrijven.” (Harke Kuipers)

Onderwerpen

De mentormethode helpt de leerling om te ervaren en te ontdekken:

  • wat zijn mijn unieke persoonlijkheidskenmerken?

  • wat is voor mij de meest optimale manier om informatie te verzamelen en te verwerken?

  • wat zijn mijn behoeften bij instructie en begeleiding?

  • waar loop ik warm voor, wat zijn mijn drijfveren?

  • hoe communiceer ik en werk ik effectief samen met anderen?

  • wat zijn mijn specifieke kwaliteiten en hoe zorg ik dat ik ze optimaal kan inzetten?

  • wat zijn mijn valkuilen en hoe ga ik daar reflecterend en lerend mee om?

  • hoe slaag ik erin mijn leerproces het best te organiseren? (door te plannen, of…)

(Je ziet dat er een nauwe verwantschap is tussen de onderwerpen en de 21 century skills.)

Ervaren dat je leert, weten waarom je leert, begrijpen wat je leert, steeds beter snappen hoe je leert, wie jij bent, en wat jij nodig hebt om goed in je vel te zitten en je kwaliteiten optimaal te voelen, te ontwikkelen ├ęn te benutten. Dat is de reis die we leerlingen – en mentoren – met deze mentormethode willen laten maken.

Nou ja, niet de hele reis… maar op z’n minst een mooie start!