Harke Kuipers ontwikkelt al ruim 25 jaar leermiddelen voor onderwijs, jeugdzorg, overheid, de VG-sector en – incidenteel – het bedrijfsleven.

Eén van zijn eerste opdrachten was het ontwikkelen van een methode Studievaardigheden voor verschillende studierichtingen in het Kort Middelbaar Beroepsonderwijs. In die periode was er nog niet veel maatwerk op de markt; dit was een primeur die bijzonder goed aansloeg.

Daarna heeft hij veel verschillende leermiddelen geschreven en bewerkt voor zowel overheid, administratieve opleidingen, bedrijven, de Rotterdamse Elektrische Tram, de sociale werkvoorziening, Stichting Jong Ondernemen (toen nog nog Stichting Mini-Ondernemingen), enzovoort.

Mentormethode voorgezet onderwijs  

In 2011 ontwikkelde Harke de eerste mentormethode voor het voorgezet onderwijs, in nauwe samenspraak met enkele scholen die zijn aangesloten bij het vo-netwerk Verschillen als Kansen

Vanaf 2015 is hij zich gaan oriënteren op de mogelijkheid om een online versie van de methode te ontwikkelen. Eentje die je net zo eenvoudig op je PC of laptop kunt afspelen, als op je tablet of smartphone. Inhoudelijk net zo stevig als de huidige papieren methode, maar compacter en in de vorm vele malen aantrekkelijker voor de leerling.

Na anderhalf jaar speurwerk en experimenteren, heeft hij de juiste software gevonden en is Harke gestart met de ontwikkeling.

Ervaring met online trainingsprogramma’s

In de periode daarvoor heeft Harke veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen van online trainingsprogramma’s. Dat begon met het programma ‘Terug naar gezonde nieuwsgierigheid’ voor Jeugdzorg Nederland; een blended learning programma dat door steeds meer jeugdzorgorganisaties wordt gebruikt. Inmiddels met bewezen succes; organisaties geven aan dat de gewenste cultuurverandering zichtbaar op gang komt!

In het najaar van 2017 kwam de opdracht hetzelfde programma om te bouwen naar een versie voor de VG-sector. Dat is gelukt; op dit moment zijn diverse teams er actief mee aan de slag. Aansluitend is Harke gestart met de ontwikkeling van een onlinecursus Zelforganisatie en Persoonlijk Leiderschap voor een grote instelling in de VG-sector. Dit project is in 2018 afgerond.

Online mentormethode

Ondertussen wordt al bijna een jaar, elk moment dat het kan, gewerkt aan de online mentormethode. Inmiddels is deze zover dat scholen er een goede impressie van kunnen krijgen en bovendien hun laatste input kunnen leveren. Voordeel van een online methode is natuurlijk dat je tot op het laatste moment aanpassingen kunt doen én nog wat extra maatwerk kunt leveren voor de school die daar behoefte aan heeft.

Kwaliteit voorop

Deze mentormethode wordt geheel gefinancierd en ontwikkeld in eigen beheer. Daar heeft Harke een goede reden voor.

“Ik heb veel voor educatieve uitgevers en commerciële opleiders gewerkt en altijd geprobeerd binnen de beperkte mogelijkheden het optimale te realiseren. Bij deze mentormethode wil ik geen enkele concessie doen aan de kwaliteit van inhoud en vorm. Ik maak geen gebruik van een ‘traditioneel verdienmodel’, maar kies de route waarvan ik denk dat deze de beste kwaliteit oplevert. 

Waarom wil ik dat zo graag op deze manier? Omdat ik wil dat leerlingen, tussen alle boeken en methodes waarin zij zichzelf niet of nauwelijks herkennen, iets tegenkomen dat anders is dan al het andere. Waarvan ze het idee hebben: ‘Dit is voor mij, aan mij gericht – en het gaat nog over mezelf ook!’ Als het lukt om leerlingen iets te bieden dat zowel lol oplevert als daadwerkelijk helpt om de strijd in het voortgezet onderwijs iets lichter en succesvoller te maken, dan is het doel bereikt.”